Oulun Kaupunki
Etusivu Pulmakulma-palstaLaki nuorille → 15-vuotiaan ja 19-vuotiaan KAVERUUSsuhde?

15-vuotiaan ja 19-vuotiaan KAVERUUSsuhde?

Aloittaja roxienna, 16.6.2011 09:55:08 / Viimeisin viesti: Nappi

1. roxienna

Hei!

Minun asiani koskee 15-vuotiaan ystäväni ja minun (19v) kaveruussuhdetta. Yritän selittää nopeasti tämän asian;
    --> lähetin tälle tytölle kirjeen, jossa kerroin masennuksestani ja muista HENKILÖKOHTAISISTA ongelmistani yksityisesti VAIN hänelle.
    --> samana iltana kun hän sai kirjeen toinen ystäväni yritti itsemurhaa minun silmieni alla ja joutui suljetulle ouluun. minä en halunnut olla yksin, joten tämä 15-vuotias ystäväni tuli seurakseni (valitettavasti ilman vanhempiensa lupaa)
    --> hän jätti vanhemmilleen lapun, että on juuri minun luonani ja, että kaikki on ok.
    --> vanhemmat soittivat hänelle ja varmistivat vielä, että hän on kunnossa.
    --> hänen vanhempansa penkoivat hänen huoneensa ja lukivat minun lähettämäni kirjeen. kirje oli piilotettu. osoitettu VAIN ja AINOASTAAN tälle ystävälle.

tekivätkö vanhemmat siinä väärin? sehän loukkaa minunkin yksityisyyttäni. mielestäni ei ole oikein, että he lukivat kirjeen ja väittivät syyksi, että olivat huolissaan. kirjeessä ei ollut mitään itsemurha-asiaan liittyen, sillä lähetinhän kirjeen jo aikaisemmin. eikö myös 15-vuotiaalla ole oikeus yksityisyyteen ja kirjesalaisuuteen???

Tarvitsen pikaisesti tähän vastauksen. kiiiitos!

Kirjoitettu 16.6.2011 09:55:08   #
  2. Nappi

Kirjesalaisuudesta määrätään Suomen perustuslaissa ja se koskee kaikkia Suomen kansalaisia. Myös viestintäsalaisuuden loukkaus on rikos. Tässä tapauksessa on kuitenkin kyse 15-vuotiaasta nuoresta, jonka asioista vanhemmat ovat vastuussa. Vanhempien toiminta on moraalisesti arveluttavaa, mutta heidän huoli tyttärensä tilanteesta selittää paljon heidän käytöstään. Vanhemmat olisivat voineet keskustella tyttärensä kanssa sen sijaan, että penkovat hänen huoneensa. He eivät kuitenkaan tehneet mitään rikollista, sillä alaikäisen tyttärensä huoltajina heillä on vastuu tyttärensä hyvinvoinnista, ja he olivat mitä luultavimmin huolissaan tyttärestään. Tilanne on kuitenkin varsin ikävä. Toivottavasti saatte asian selvitettyä keskustelemalla.

Kirjoitettu 21.6.2011 08:15:58   #

Vastaa

(pakollinen)
(pakollinen)

Kysy Napilta yksityisesti

Muista jättää yhteystietosi vastausta varten.   Ask in English.                     

Mikä on NettiNappi?

NettiNappi on Oulun kaupungin Nuorten tieto- ja neuvontakeskus Napin ylläpitämä verkkopalvelu.

Nappi on osa Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen toimintaa ja yksi Suomen suurimmista nuorisotiedotuspisteistä.

Lue lisää Napin toiminnasta täältä.